Bakkerij Casteleijn kiest voor het Canvasmodel

Cees Kwakernaak, Bjørn van Raaij en Dick Casteleijn

Over Canvas en businessmodellen

Het zijn turbulente tijden waarin rigoureuze bedrijfswijzigingen aan de orde van de dag zijn. Businessmodellen staan hierbij in het middelpunt. Een veel gebruikte methode hiervoor luistert naar de naam Canvas.

In nauwe samenwerking met Bjørn van Raaij, eigenaar en productontwikkelaar van Zeewaardig Business Design, rolde FACET dit model uit bij bakkerij Casteleijn, een begrip in de Krimpenerwaard e.o. Waarom deze methode? Hoe onderscheidend en waardevol is het? Wat impliceert de samenwerking tussen FACET en Zeewaardig? Van Raaij, Cees Kwakernaak (partner bij FACET) en Dick Casteleijn, binnen de Casteleijn Groep verantwoordelijk voor de banketactiviteiten, gaan nader op deze en andere kwesties in.

Ditmaal geen rondgang door de broodfabriek van bakkerij Casteleijn aan de Industrieweg in Krimpen aan den IJssel. In plaats van een rondleiding door eigenaar Gerrit Casteleijn langs ovens, deegmolens en alle andere benodigde apparatuur, neemt Bjørn van Raaij zijn gehoor mee naar het Canvasmodel.

Gezeten aan de vergadertafel van bakker Casteleijn en omringd door modeltekeningen typeert hij Canvas als ‘een krachtige tool die een onderneming op een transparante en overzichtelijke wijze in kaart brengt, onder de loep neemt en communiceerbaar maakt’. Van Raaij: ‘Het Canvasmodel brengt onder andere meer focus op zaken die cruciaal zijn om succesvoller te worden. Ook helpt het model het ondernemerschap binnen een bedrijf een stevige impuls te geven.’

Stap extra

‘FACET staat voor het centraal stellen van de klant,’ vult Cees Kwakernaak aan. ‘Ons motto is bovendien dat wij ondernemers beter willen laten ondernemen. Dat zeggen is één, het in de praktijk brengen is een ander verhaal. Ons partnership met Zeewaardig is een goed voorbeeld van de praktijk. Een dergelijke samenwerking biedt klanten ten opzichte van andere accountantskantoren een stap extra. Hoe ziet mijn businessmodel er in de praktijk eigenlijk uit? Welke onderdelen zijn toe aan vernieuwing c.q. innovatie? Hoe verlopen mijn bedrijfsprocessen in de praktijk? De “kille cijfers” van de accountant bieden op dergelijke kwesties geen directe antwoorden. Het Canvasmodel, waarin Zeewaardig en FACET helemaal thuis zijn, doet dit wel.
Op laagdrempelige wijze en snel bovendien…’

‘Al snel nadat FACET voor het eerst bij bakker Casteleijn aan de slag ging, constateerden wij vanuit de cijfers dat er meer uit viel te halen,’ vervolgt Cees Kwakernaak. ‘Waarop ik als terechte wedervraag kreeg: hoe dan? Het Canvasmodel heeft enorm geholpen bij de beantwoording van die vraag.’

(Nog) succesvoller

Zo maakt het model inzichtelijk welke bedrijfsonderdelen binnen een bedrijf essentieel zijn om (nog) succesvoller te zijn. Bjørn van Raaij: ‘Door een transparant rekenmodel achter de canvas te houden, kun je bovendien relatief snel uitrekenen wat elke keuze aan investering kost en wat deze investering oplevert. Zo combineer je het creatieve aspect met een financiële onderbouwing.’

Daar waar veel methodes specifiek inzoomen op het product of de dienst, richt Canvas zich met name op de propositie; welk “probleem” lost mijn onderneming op voor de klant? Bjørn van Raaij: ‘In het geval van Casteleijn impliceert dat, dat het niet alleen draait om brood, maar ook om de hele sfeer er omheen en de kwaliteit. “Ik maak brood en banket.” Punt! Nee, daar zit van alles omheen. Bovendien vragen deze producten om duurzame klantrelaties. Immers, de consument die een brood koopt bij de Jumbo, is een andere dan die zijn of haar brood/banket in een winkel koopt bij Casteleijn. Wat als het brood of banket niet aan de verwachtingen voldoet? Dan los je dat ter plekke netjes op…’

‘Het leuke is dat Casteleijn feitelijk al jaren werkt op basis van klantsegmenten, klantrelaties en producten,’ vervolgt Bjørn van Raaij. ‘Aan de hand van het Canvasmodel hebben we dat inzichtelijk gemaakt. We hebben zaken in een schematisch overzicht geplaatst waardoor je verbanden ziet ontstaan. Dat komt de business ten goede!’

Betere inzichten

Cees Kwakernaak: ‘Door het in hokjes te stoppen, maak je zaken overzichtelijk. Hoe ziet de kostenkant eruit? Wie zijn je strategische partners? Hoe verlopen je productieprocessen? Als accountant kijk je vooral naar kosten en opbrengsten. Op basis daarvan maak je een analyse; de marge is mooi op peil gebleven en succes verder! De ondernemer daarentegen kijkt anders tegen zijn zaken aan en heeft eigen inzichten en ideeën.

Casteleijn wil absoluut geen concessies doen aan het ambachtelijke karakter van het brood. Dat is dus een gegeven waarmee we rekening moeten houden. Daarnaast zien we aan de banketkant meer (potentiële) groeimogelijkheden dan bij het brood. Het model maakt kortom inzichtelijk waar de pijn, de druk en de rek zit. Met het model in de hand kunnen we daarover sparren met klanten. Het leidt simpelweg tot betere inzichten. Casteleijn wil aan de kant van banket haar omzet vergroten. Dat vereist dat je op zoek moet naar nieuwe markten. Bij die zoektocht hebben Zeewaardig en FACET Casteleijn geholpen.’

Voorafgaand aan die zoektocht gaf Casteleijn aan te zoeken naar omzetstijging zonder daarbij de gehele organisatie overhoop te halen. Bjørn van Raaij: ‘We zijn op zoek gegaan naar nieuwe klantgroepen. Die vind je niet zozeer bij je particuliere consumenten, daar zit nog wel wat rek maar slechts luttele procenten. Zo kwamen we uit bij de bedrijvenmarkt, oftewel het op bestelling leveren van banket aan kantoren.’

Het juiste netwerk

Cees Kwakernaak: ‘Dat pad moet de ondernemer overigens zelf afleggen. Casteleijn beschikt over de vereiste kwaliteit, productie, mensen en machines. Maar hoe bereik je nu die nieuwe klant? Onder andere in de vorm van een website. Iets waar Bjørn weer behulpzaam bij is. Hij begeleidt dat gehele traject. Hij beschikt op dat terrein over het juiste netwerk en houdt het ontwikkelproces gaande.’

‘We hadden geen “site”, alleen een homepage,’ vult Dick Casteleijn aan. ‘Inmiddels worden er serieus stappen gemaakt en worden we steeds zichtbaarder. Ik geef zaken aan, Bjørn regelt het vervolgens. Dat werkt heel plezierig. Hij is mijn stok achter de deur. Hij kent bovendien de routes terwijl ik geen idee heb hoe een website in de lucht te brengen en actueel te houden. Bovendien heb ik het druk genoeg met mijn gebak. Maar die website wordt wel onze spreekbuis richting de nieuwe markt. Essentieel dus…’

‘We hopen dat meer klanten ervoor voelen om het traject van het Canvasbusinessmodel samen met ons op te pakken,’ besluit Cees Kwakernaak. ‘We kunnen hiermee voor klanten echt het verschil maken.’