Bert de Winter, strateeg en eigenaar van Bureau BM
over het Canvasmodel

‘FACET biedt (nieuwe) klanten kosteloos een Canvassessie aan. Dat is heel slim, want zo krijgen ze direct volledig inzicht in het reilen en zeilen van de onderneming. Dat maakt dat ze snel en goed hun rol kunnen oppakken om ondernemers beter te laten ondernemen.

In verband

Omdat ik in het verleden veel strategiesessies met mijn eigen klanten heb gedaan, dwong ik mezelf om zo blanco mogelijk de Canvassessie in te gaan. Anders ga je onbewust sturen en dat wilde ik voorkomen. Uit de sessie met FACET kwamen geen enorm vernieuwende dingen naar boven, maar bepaalde zaken die al bij ons sluimerden, kwamen duidelijker in verband met elkaar te staan. Een voorbeeld: in de periode dat de Canvassessie bij ons plaatsvond, waren we bezig met het opstellen van een profiel voor een nieuwe trafficmanager. Dankzij die Canvassessie kregen we dat profiel veel scherper omdat zichtbaar werd waar nog een stuk “makke” zat binnen ons bedrijf. De nieuwe trafficmanager moest dat ontbrekende stuk beter gaan invullen. Inmiddels hebben we hiervoor de juiste persoon kunnen aannemen.

Scherp

Wat belangrijk is bij dit soort strategische sessies? Blijf na afloop scherp op jezelf. We kennen het allemaal, een bijeenkomst is nog niet afgelopen of de telefoon
gaat en je wordt meegevoerd in de dagelijkse gang van zaken. Dat willen wij voorkomen. Wij voeren op maandagochtend altijd strategisch overleg met ons managementteam. Tijdens dat overleg staan de uitkomsten van de canvassessie nu steeds op de agenda. We bespreken met elkaar hoe we bepaalde zaken gaan oppakken en hoe we dingen kunnen verbeteren. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat zaken snel verwateren en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Concrete leidraad

Ik zou het Canvasmodel willen aanbevelen aan elke ondernemer die vooruit wil met zijn bedrijf. Het is belangrijk dat ondernemers tijd vrijmaken om over de strategie en de toekomst van hun onderneming na te denken. Canvas is daarvoor een uitstekende tool; een mooie en concrete leidraad om stappen te zetten en gestructureerd aan verbetering te werken.’