‘Continue vernieuwing, dat is wat onze klanten willen’

Remo Engelen en Esther Broekman, Carte Blanche Agencies BV

 

Lees direct verder vanuit eQuesties >>

In Bleiswijk staat het hoofdkantoor en het magazijn van Carte Blanche Agencies BV, distributeur en producent van een aantal aansprekende, vooral uit Italië afkomstige, modelabels. De showroom van Carte Blanche bevindt zich in Amsterdam. ‘Onze merken positioneren wij in het midden/hoge segment. Wij richten ons op dames tussen de 30 en 60 jaar oud. Kijk, vroeger was een vrouw van 55 oud, vandaag de dag is het een dynamische vrouw die zich jong voelt en zich ook zo wil kleden,’. Aan het woord is Remo Engelen, founder en inspirator van Carte Blanche.

‘Binnen Carte Blanche spreekt met name het creatieve element me aan. Ik houd me vooral bezig met het bezoeken van de fabrikanten, het volgen van trends, het uitzoeken van stoffen en materialen en het zoeken naar nieuwe merken. Kortom, kijken naar wat er leeft in de markt en dat vertalen naar producten en processen,’ aldus Remo.

Remo vormt samen met Esther Broekman (Commercieel-Operationeel Manager) en Marianne Blaauwgeers (Operationeel Manager en helaas verhinderd om bij het interview aanwezig te zijn) de drijvende kracht achter Carte Blanche. Op het hoofdkantoor vertelt hij samen met Esther hun verhaal.

Collectie

Remo: ‘Een jaar of vijftien geleden vond ik dat het in de kledingverkoop “anders” moest. Het is natuurlijk gek dat winkeliers in januari de collectie voor het najaar bestellen en dat die dan pas in augustus wordt geleverd.’
Esther: ‘Er kan in die tijd van alles gebeuren. Door internet is de gehele wereld transparant geworden en mede daardoor gaan de trends zo snel. Een collectie kan dan tegen het moment van levering al weer verouderd zijn.’

Korte(re) cyclus

Remo: ‘Ik keek heel goed naar modeketen Zara. Zij wisselden hun collecties vaker dan vier keer per jaar, de gebruikelijke seizoenen. Ik kopieerde dat model en paste dat aan naar mijn eigen wensen. Sindsdien houden we bij Carte Blanche niet meer vast aan het traditionele seizoenpatroon, maar “verversen” we onze collecties elke vier weken. Onze cyclus is heel kort en we zorgen continu voor vernieuwing. Want dat is wat vrouwen willen, elke keer iets anders. Daar spelen wij op in. En met succes!

Modemerk

Ik moest daarvoor natuurlijk eerst op zoek naar fabrikanten die mijn visie ondersteunden. Dat was niet makkelijk, want ik wilde maandelijks nieuwe producten geleverd hebben en exclusiviteit. Dat zagen de meeste fabrikanten niet zitten. Het lukte ons uiteindelijk in 2006 wel met het Franse merk “2026”. Wij gingen met hen aan de slag en deden zo met dit nieuwe concept veel ervaring op. We konden laten zien dat het succesvol was. Na ongeveer vijf jaar, want dat is zo’n beetje de gemiddelde houdbaarheid van een modemerk, nam het succes van dit merk af en gingen we verder met een aantal andere merken. Dit werd het merk Please van een fabrikant uit het Italiaanse Bologna.

We doen ook aan "shopologie"

Wij kiezen bewust voor risicospreiding en vertegenwoordigen daarom ook meerdere merken. Ook nu met het nieuwe merk genaamd Maryley. Dit merk verovert Europa omdat wij als Carte Blanche onze focus ook op de export richten. Daarnaast creëerden we twee eigen dames labels genaamd Follie di Garbo en Limited Be Inspired.

Shop-in-shop-model

Carte Blanche werkt ook met het “shop-in-shop-model”. Voor veel winkeliers is het zwaar weer en wij proberen ze waar mogelijk te ondersteunen. Bijvoorbeeld door meer beleving in de winkels te creëren, kleding beter te presenteren, rekken anders neer te zetten, gebruik te maken van social media, noem maar op. Het hele plaatje moet kloppen. Van het verpakkingsmateriaal, de posters en de goodiebags, tot aan de verkoopsters. We doen daarom ook aan “shopologie”. Als het nodig is, sturen we onze medewerkers langs bij de winkeliers om hen te laten zien hoe ze onze producten het beste kunnen uitdragen.’

De principes van LEAN

Esther: ‘Het zogenaamde “Pronta Moda”-model dat wij hanteren, vraagt behoorlijk wat van ons bedrijf en van de mensen die bij ons werken. Door de snelle doorloop van de collecties is er elke dag veel te doen. Denk aan het bepalen van de collectie, zorgen voor de productie ervan, het regelen van het transport vanuit Italië naar Nederland, het ompakken en registreren van de goederen, het fotograferen en het zichtbaar maken van de collecties voor de winkeliers.

Om al deze processen nog beter te kunnen sturen, volgde ik een opleiding in LEAN. Ik deed al veel dingen op gevoel, maar deze opleiding leerde mij wanneer en waarom je bepaalde tools kunt inzetten en hoe je dat moet managen en coachen. We hanteren zoveel mogelijk de LEAN-principes.

Zo voerden we de gezamenlijke “dagstart” in, waar we met elkaar doornemen wat de dag gaat brengen. Dat voorkomt heel veel vragen en oponthoud gedurende de rest van de dag. Ook houden we zo min mogelijk voorraad, al lukt het in onze branche niet om helemaal zonder voorraad te werken. Daarvoor werken we met maandelijkse schrijfrondes. De winkeliers, onze klanten, komen op afspraak en plaatsen dan hun bestelling, waarna we direct uit voorraad kunnen leveren. Ook maken we meteen een nieuwe afspraak met hen voor een maand later, want die rondes doen we het hele jaar door. Het ene merk start bijvoorbeeld op 12 januari en een tweede merk 3 weken later. Dat zorgt er niet alleen voor dat er het hele seizoen voor iedereen binnen Carte Blanche werk is, maar ook dat we steeds weer een nieuwe beleving creëren. En natuurlijk staat bij ons de klant op nummer één. Klanttevredenheid is enorm belangrijk. Dat geldt overigens ook voor medewerkerstevredenheid. In beide gevallen is goede communicatie het sleutelwoord.

Verwerkingsproces LEAN maken

Een mooi voorbeeld van het LEAN maken van processen is de inzet van onze app voor de retailers. Ons gehele verwerkingsproces, dus van bestellen tot leveren, bleek een hele week in beslag te nemen. Dat vonden we veel te lang. We brachten dit proces in kaart om te zien waar de vertraging zat. We losten dat op door iedere vertegenwoordiger een iPad te geven. Via onze App kunnen ze de collecties en de voorraad bekijken en meteen bestellen. Hierdoor brachten we het verwerkingsproces terug naar twee dagen.’

We voerden een gezamenlijke "dagstart" in

Esther Broekman

FACET als accountant

Remo: ‘Sinds twee jaar is FACET onze accountant. Ik zocht een accountant waarmee ik kan klankborden over wat bijvoorbeeld mijn volgende stap moet zijn. Er speelt van alles in onze branche. Er is sprake van een verzadigingsmarkt en het klimaat is aan het veranderen. Moeten we daar op inspelen en zo ja hoe? Veel winkeliers hadden dit jaar een enorme dip in hun omzet omdat het lang mooi weer bleef en kleding uit de herfstcollectie maar matig werd verkocht. Ook wetgeving omtrent het verplicht stellen van vaste data voor de uitverkoop kan een rol gaan spelen. Het is prettig om over deze en andere zaken met een goede adviseur te kunnen brainstormen. Want ja, ik wil nog wel een tijdje met dit vak doorgaan…. Ik vind het veel te leuk!’.

Ik zocht een accountant waarmee ik kan klankborden over wat mijn volgende stap moet zijn

Remo Engelen