Klok

Bij vraagstukken rondom ‘duurzaamheid’ is behalve een ‘kompas’ (welke kant gaan wij op?) ook een ‘klok’ (hoeveel tijd hebben wij nog?) belangrijk. Voor organisaties zijn deze twee insteken (kompas en klok) ook essentieel: de juiste activiteiten op het juiste moment doen.

Het is daarbij belangrijk om regelmatig de klokken gelijk te zetten:

  1. Wanneer iemand het druk heeft, is dat zeer zeker geen criterium voor succes. Drukte is een keuze. Of beter gezegd: het is een gebrek aan keuzen. Het is proberen alles voor iedereen te doen;
  2. Drukte is reactiviteit. Je wordt hierbij voortgedreven door input in plaats van je waarden en eigen doelen. Mails, telefoons en verzoeken van anderen bepalen dan je agenda. Wees nu vooral proactief: jij bepaalt, jij hebt je eigen focus;
  3. Proactief werken vraagt daarbij om overzicht. Om overzicht te houden, dien je bij elke activiteit die jij oppakt (of wenst te gaan doen) ook de benodigde factor tijd te benoemen. Daarna kan jij die activiteit in je agenda plannen door op die plek de noodzakelijke tijd te blokkeren;
  4. Besteed meer aandacht aan de mensen om  je heen, de problemen en de gesprekken die er voor jou toe doen. Het gaat nu vooral om het managen van aandacht, om verbinding;
  5. Doordat je huis nu tevens kantoor is geworden, is het lastiger geworden je werk los te laten. Je hoeft niet altijd ‘aan te staan’; jij mag jezelf ook eens uitschakelen, niets doen;
  6. Stel jezelf wekelijks vragen zoals: wat waren de beste dingen die ik deed voor mezelf, met het gezin, in je werk? Zelfreflectie houdt je scherp;
  7. Maak de gewenste nieuwe gewoonten bewust onderdeel van je nieuwe leven. Zet elke week in samenspraak met je omgeving de klokken gelijk.

 

Tips uit één van de bouwstenen van Performance College

Uit de bouwsteen “Tijd- en stressmanagement”: Je tijd is beperkt, verspil het niet aan het leven van andermans leven (Steve Jobs).

 

Stelling / Wisecrack / Oneliner

Wij hebben de tijd, jullie de klok (Indiaanse gezegde).