Slagerij van Koppen

Slagerij van Koppen in Naaldwijk verkoopt alleen wat klanten écht willen.

Echte controlfreaks noemen ze zichzelf, vader Björn en zoon Dyon van Koppen. Ze zijn continu bezig met de toekomst van hun slagerij en hebben helder voor ogen hoe die eruitziet. AI en data helpen hen daarbij, vertelt Dyon: “We hebben dagelijks al onze kerncijfers op een rij. Zo kunnen we meteen aan- en bijsturen om het bedrijf gezond te houden.”

Björn staat al meer dan 20 jaar achter het hakblok. Hij startte zijn slagerij in 2002 en in 2021 kwam zoon Dyon erbij. “Wij kunnen enorm goed samen en ik wist al vroeg dat Dyon de zaak ooit zou overnemen”, vertelt Björn. “Daarom ben ik altijd bezig geweest met de toekomst. Toen het bijvoorbeeld tijd was voor een verbouwing, heb ik die uitgevoerd met Dyon in mijn achterhoofd. Waar liggen de kansen voor de komende jaren? We zagen toen dat ons zelfbedieningsmeubel goed was voor een groot deel van de omzet, terwijl het maar een klein deel van de winkel in beslag nam. Dus zeiden we: dat meubel moet groter, want klanten vinden het fijn. En zo zijn er talloze voorbeelden van hoe we beslissingen maken op basis van de data.”

 

 

Direct feedback

Qua productvernieuwing en promoties proberen de mannen steeds nieuwe dingen uit. “In de software kunnen we vervolgens zien wat werkt en wat niet”, vertelt Dyon. “En dat is het mooie,” vindt hij, “de data liegen niet. Soms is een klant zó enthousiast over een product, dat je gevoel zegt: dat is echt een succes. Maar dan zie je aan het eind van de dag dat verder niemand het heeft gekocht. Zonder die data zou je misschien veel te veel inkopen van iets dat niet loopt.” Björn vult aan: “Op dezelfde manier merk je bijvoorbeeld ook of een promotie aanslaat. Als je een mail stuurt met een actie en je krijgt diezelfde dag nog 10 online bestellingen op dat product, dan weet je dat het zin heeft gehad. En als het niet goed werkt, dan moet het dus beter.”

Onderscheidend vermogen

Als het niet optimaal is, moet het beter: die drive zit achter alles wat er gebeurt in de slagerij. Zowel voor als achter de schermen is kwaliteit altijd nummer 1. Dyon legt uit waarom: “Natuurlijk wil je een mooi product maken voor je klant, dat staat voorop. Maar er is nog een andere reden. Als je kijkt naar de markt, zie je dat er steeds minder speciale ambachtszaken zijn. Ik voorzie dat de ambachtelijke slagers die wél overblijven, het heel goed gaan doen. Zeker in een bourgondische omgeving als deze. We hebben bijvoorbeeld ook weleens geëxperimenteerd met vegetarische schotels, maar dat sloeg hier in het dorp totaal niet aan. Ons ambacht, daar ligt ons onderscheidend vermogen. Als we blijven doen waar we goed in zijn, staan we over 5 jaar nog steeds bovenaan.”

Zo veel mogelijk automatiseren

Björn gaat het toekomstige succes van de slagerij op een afstandje meemaken. In Portugal om precies te zijn, waar hij van zijn pensioen gaat genieten. “Op de achtergrond blijf ik nog wat kleine dingen doen, maar ik neem wel een grote stap terug. En dan wil ik wel dat Dyon het allemaal kan bolwerken”, vertelt hij. “Dat is de reden dat we alles achter de schermen zo veel mogelijk willen automatiseren. En daarom was ik ook blij toen we met FACET in aanraking kwamen. Toen we een klein jaar terug voor het eerst met hen rond de tafel gingen, stelden zij meteen allemaal AI-oplossingen voor. Er zijn programma’s waarmee je 1,5 uur invoerwerk in 1 minuut kan laten doen. Als je dat hoort, denk je toch geen seconde langer na? Hup, meteen doen!”

ChatGPT

Björn en Dyon zetten AI ook volop in voor contact met klanten. ChatGPT maakt promotiemailtjes, stuurt felicitaties als klanten jarig zijn en stuurt persoonlijke aanbiedingen als ze een tijdje niet zijn geweest.

Boven verwachting

Inmiddels lopen de meeste administratieve processen geautomatiseerd via FACET. De boekhouding, maar bijvoorbeeld ook de loonadministratie. “En als nieuwe medewerkers hun gegevens aanleveren, maakt het nieuwe onboardingsysteem zelf een mooi arbeidscontract voor ze. Ideaal”, vindt Björn. “Maar de grote meerwaarde van de samenwerking met FACET zit in het persoonlijke advies, besluit Dyon. “Ze kunnen zich goed in ons verplaatsen en ze horen ons echt. We merken dat ze serieus met ons meedenken en overal een oplossing voor weten. Daar huur je dan ook een specialist voor in. Net zoals mensen ons het beste sukadelapje laten afsnijden.

Meer weten over onze diensten

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Of heb je meer vragen over onze Accountancy dienstverlening? Neem dan contact met ons op, wij gaan het gesprek graag met je aan!

Neem contact met ons op via de contactpagina
Of direct met Thomas Boeren

Conny van Dijk

Assistent Accountant