Arbeidsbemiddelingsbedrijf Daan matcht door te mixen
‘Daan is van nu, zonder kapsones maar mét ballen.’ Zo omschrijft dit arbeidsbemiddelingsbedrijf zichzelf. En als je praat met de medewerkers, merk je dat het klopt. Optimaal gebruikmaken van technologie spreekt hier voor zich, maar wel met behoud van de persoonlijke touch. Want zeg nou zelf: dáár draait het om in de arbeidsbemiddeling.
Persoonlijke touch
Een succeswens op je eerste werkdag, een felicitatie als je 100 dagen in dienst bent en natuurlijk een bericht op je verjaardag. Tegenwoordig is het niet meer de recruiter die ze verstuurt, maar de computer. Allemaal geautomatiseerd, dus wel zo efficiënt. Maar wellicht vraag je je af: de meerwaarde van een goed uitzendbureau is toch de persoonlijke betrokkenheid van de recruiter? Achter deze visie staan ze bij Daan ook. “Daarom krijgt de recruiter op hetzelfde moment óók een bericht van de computer: denk je eraan dat Anne morgen 100 dagen in dienst is? Zo zijn recruiters in elk geval op de hoogte en kunnen ze alsnog zelf een belletje doen.”
Goede balans persoonlijk en geautomatiseerd
Bij Daan is een mooie combinatie ontstaan tussen automatisering en persoonlijk contact. “Daarin maken we steeds de afweging: waar biedt de persoonlijke aanpak meerwaarde en waar is het gewoon slim om AI te gebruiken? Laatst hadden we bijvoorbeeld een geniaal idee voor een 1-aprilgrap: ‘de 75-jarige weer aan het werk’. Het plan ontstond om onze opa’s en oma’s op de foto te zetten op de werkvloer, maar dat zou logistiek best veel tijd kosten. Toen bedacht iemand: kunnen we die beelden niet gewoon door AI laten genereren? Dat scheelde superveel werk en het was een groot succes. Voor zoiets kleins als een 1-aprilgrap werkt dit goed. Maar als het gaat om advertenties, dan fotograferen we áltijd echte werknemers.”
Gerichter mensen helpen
Die advertenties worden overigens alleen getoond aan mensen die op zoek zijn naar een baan. “Vroeger moesten we de doelgroepen nog handmatig instellen als we een advertentie online zetten, maar Google kan dat veel slimmer. Als iemand zoekt op ‘vacature in de zorg’, weet Google tegenwoordig precies: die persoon heeft iets aan een advertentie van Daan. Zo kunnen we veel gerichter mensen helpen. En we kunnen met hulp van AI ook kandidaten in ons eigen bestand veel effectiever benaderen. Dan stuurt het systeem iedereen van wie we al een tijdje niets hebben gehoord een appje: ‘Zoek je nog een leuke baan?’ Positieve antwoorden gaan rechtstreeks naar de vestiging en de recruiter neemt dezelfde dag nog contact op.”
Wensenlijstje
Ook op het gebied van de administratie wordt er bij Daan veel geautomatiseerd. Daarover vertelt financieel directeur Martijn Gremmen: “Als kandidaten eenmaal zijn geplaatst, vullen zowel zij als hun opdrachtgever elke maand de gemaakte uren in binnen een online omgeving. Zo kan FACET bij de audit meteen zien of het allemaal wel klopt. En het mooie: de mensen van FACET hebben rechtstreeks toegang tot dat systeem. Zo hoeven we niet steeds allerlei contracten en andere operationele data aan te leveren. Dat scheelt al veel tijd. Maar ik heb nog wel meer op mijn wensenlijstje hoor”, laat hij doorschemeren. “We zijn nu de mogelijkheden aan het verkennen om alles aan de voorkant helemaal te automatiseren: de contracten,
de facturen en de boekhouding. Daar komt nu nog veel handmatig werk bij kijken, maar dat kan veel sneller. En als de mogelijkheden er zijn, moet je je voordeel ermee doen!”