Reboarding

Blijven wij nu ‘oud denken en oud doen’ toepassen (oftewel blijven wij volharden binnen de bestaande context en wensen wij het onbeheersbare te beheersen), of gaan we ‘nieuw denken en nieuw doen’ omarmen? Volgens ons is het de hoogste tijd voor een ‘reset knop’, voor een ‘reboarding’ programma.

Reboarding

Organisaties gebruiken de term ‘boarding’ of ‘onboarding’ voor het beschrijven van het ‘instappen’ in de organisatie, voor het inwerkprogramma. Met de term ‘reboarding’ geven wij  aan dat iedereen na de huidige pandemie weer opnieuw zou moeten instappen.

Allereerst vier aspecten die dan van belang zijn:

  1. Slagvaardigheid is zéér belangrijk. De urgentie om maatregelen te nemen kan ten koste gaan van allerlei zaken die ons lief zijn. Alles wat we nu op korte termijn besluiten, heeft gevolgen voor de lange termijn. Maar één ding staat vast: we moeten nu slagvaardig zijn;
  2. Scherpte is noodzakelijk. De reset bestaat feitelijk uit een palet aan knoppen, een compleet dashboard. Daarbij mag je niet het overzicht verliezen;
  3. Antwoorden hebben op ontwikkelingen in de maatschappij vereist nu een uitdagende visie van de leiding van een organisatie;
  4. Leiderschap vraagt om wederzijds vertrouwen. Wanneer leiders de medewerkers niet vertrouwen ontstaat het willen beheersen van het onbeheersbare. Wanneer medewerkers de leiders niet vertrouwen ontstaat weerstand. Weerstand tegen elke verandering. En veranderingen zijn nu essentieel.

Hieruit ontstaat een mogelijke aanpak van een reboarding programma:

  1. Start het programma vanuit de leiding van de organisatie, vanuit de nieuwe visie;
  2. Benoem het nieuw onderscheidend vermogen, gekoppeld aan de belangrijke rol die de onderneming inneemt in de maatschappij;
  3. Geef deze verandering voor de onderneming een uitdagende projectnaam;
  4. Benoem scherp wat jullie voortaan niet meer doen;
  5. Koppel aan dat onderscheidend vermogen het nieuwe gewenste gedrag;
  6. Geef aan dat een groot gedeelte van het huidige management verdwijnt. De radicale veranderingen in de maatschappij vragen om nieuwe inzichten, nieuw denken en nieuw doen;
  7. Laat iedereen zichzelf een rol in het project geven;
  8. Laat daarna zelfsturende teams ontstaan rondom het oplossen van de nieuwe pijnpunten van je klanten;
  9. Ga op zoek naar de creativiteit bij de medewerkers en geef hen passende vrijheden;
  10. Zorg voor begeleiding van de ‘oud denkenden’ richting andere organisaties.

 

Tips uit één van de bouwstenen van Performance College

Uit de bouwsteen “Verandermanagement”: Do not be embarrassed by your failures, learn from them and start again (Richard Branson).