‘Mensen willen niet onnodig teveel belasting betalen’

Wat doet een belastingadviseur? Een belastingadviseur, ook wel fiscalist genoemd, is een specialist op het gebied van de fiscale wet- en regelgeving. Vanuit dat specialisme kan de belastingadviseur bedrijven en particulieren ondersteunen bij de belangrijke vraag: hoe zorg ik ervoor dat ik niet teveel belasting betaal? Daarbij houdt hij vanzelfsprekend rekening met de Nederlandse en de internationale wet- en regelgeving. Het beroep van belastingadviseur heeft nog steeds een wat stoffig en saai imago, dus tijd om dat imago eens flink op te poetsen. Want saai is het allerminst, aldus Guido Lenstra, belastingadviseur bij een middelgroot accountantskantoor in het Rotterdamse.

Jouw beroep is dus niet saai?
‘Nee, helemaal niet! Natuurlijk ben ik regelmatig achter mijn bureau te vinden, maar dat geldt ook voor heel veel andere beroepen. Wat veel mensen niet weten is dat ik vaak met klanten in gesprek ben. Ik ben tenslotte adviseur, die gesprekken zijn heel belangrijk. Met mijn kennis kan ik klanten verder helpen. Mensen vinden het niet erg om belasting te betalen, dat hoort er nu eenmaal bij. Maar ze willen niet onnodig teveel betalen. Dus als er een mogelijkheid is om belasting te besparen, dan horen ze dat graag. Dat is voor mij de uitdaging.’

Wat zijn belangrijke eigenschappen voor een belastingadviseur?
‘Als belastingadviseur moet je niet alleen goed zijn op je vakgebied, je moet ook goed met mensen kunnen omgaan. Ik kan mij niet achter de cijfertjes verschuilen, ik moet het gesprek aangaan, zaken uitleggen en toelichten. Soms moet ik ook moeilijke gesprekken voeren, bijvoorbeeld als klanten de grenzen opzoeken van dat wat mag en daar soms overheen gaan. Daarnaast moet je hoofd- en bijzaken goed van elkaar kunnen onderscheiden.’

Voor wat voor klanten werk jij?
‘Dat is heel divers. Dat zijn particulieren, ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, maar ook grote, internationale klanten. Het ene moment zit ik aan tafel met de eigenaar van een dierenwinkel en een dag later met de directeur van een internationaal zeetransportbedrijf.’

Zijn je werkzaamheden per soort klant anders?
‘Grotere klanten hebben meestal ook kennis in eigen huis omdat ze zelf fiscalisten in dienst hebben. Dan ben ik meer een schakel in het geheel. Vaak zijn de vragen die ik dan krijg, wat uitdagender of ingewikkelder, zeker als het om internationale wetgeving gaat. Kleinere klanten hebben over het algemeen wat eenvoudigere vragen, maar dan is het weer leuk dat je hen echt kunt ontzorgen. Het heeft dus allebei interessante kanten.’

Ben je verplicht om je kennis up to date te houden?
‘Belastingadviseur is geen beschermde titel, dus iedereen kan deze titel voeren. Je kunt er wel voor kiezen om je aan te sluiten bij een organisatie zoals het NOB (Nederlandse Orde van Belastingadviseurs) of het RB (Register Belastingadviseurs). Dan ben je wel verplicht om bepaalde trainingen te volgen. Zelf koos ik ervoor om me niet bij een van deze organisaties aan te sluiten. Natuurlijk houd ik mijn kennis wel op allerlei manieren actueel. Dat kan ook niet anders, want er komt elk jaar een nieuw Belastingplan met nieuwe fiscale regels. Dat is trouwens ook de reden dat ik tijdens mijn rechtenstudie koos voor fiscaal recht in plaats van voor gewoon recht. Binnen het fiscaal recht veranderen er elk jaar zaken en dat maakt het dynamisch. In het gewone recht stammen sommige zaken nog uit de Romeinse tijd, daar verandert dus niet zo veel.’

 

Hoe ziet een gemiddelde dag van jou eruit?
‘Op een reguliere dag neem ik eerst ’s morgens mijn planning door. Meestal loopt er een aantal grote lopende adviesopdrachten waarvoor ik uitzoekwerk moet doen. Ook komen er klanten langs voor adviesgesprekken. Daarnaast heb ik overleg met mijn directe collega’s. En de hele dag door lopen collega’s met vragen bij mij naar binnen of bellen klanten met vragen. ’s Morgens staan er zo’n acht dingen op mijn to-do-lijstje, maar daarvan moet ik er altijd wel een paar naar de volgende dag doorschuiven omdat er van alles tussendoor komt. Mijn werk is heel afwisselend en ik weet van tevoren nooit hoe mijn dag eruit ziet.’

Wat vind je het leukste aan je beroep?
‘Ik vind het vooral heel leuk om klanten verder te helpen door moeilijke vraagstukken voor hen op te lossen en dat vervolgens op een begrijpelijke manier aan de klant over te brengen. Als de klant blij is, dan ben ik dat ook.’