Manon Gijtenbeek, PZ-functionaris bij Koekela

Koekela is een begrip in Rotterdam. Alleen de gedachte aan hun wortelnotentaart, bananencake, fudge brownies of een bosbessenmuffin, om maar wat heerlijke producten uit hun assortiment te noemen, doet menigeen al watertanden. Niet zo gek, want in deze van oorsprong Amerikaanse patisserie worden alle producten op een ambachtelijke en professionele manier vervaardigd. Met uitsluitend goede en eerlijke producten en zonder gebruik te maken van kunstmatige kleur-, geur- of smaakstoffen. ‘Smaak is voor ons het allerbelangrijkste, dat vormt de basis van ons bestaan,’ aldus Manon Gijtenbeek, sinds 2011 werkzaam bij Koekela als PZ-functionaris. ‘We streven ernaar om onszelf elke dag opnieuw te verbeteren en onszelf te blijven ontwikkelen.’

Sinds de start in 2003 is Koekela flink gegroeid en werken er nu inmiddels zo’n 60 medewerkers. Manon: ‘Zonder personeel kan Koekela niet bestaan. Iedereen die bij ons werkt, is belangrijk voor het bedrijf, in welke functie dan ook. We zorgen goed voor onze mensen en proberen een positieve werksfeer te creëren. Dat doen we bijvoorbeeld door de kwaliteiten van onze medewerkers zo optimaal mogelijk te benutten. En we investeren in onze mensen zodat ze zichzelf blijven ontwikkelen. Want daar worden we allemaal beter van.

Ambassadeurs

We verkeren in de luxe positie dat we voor onze winkel eigenlijk nooit lang naar nieuwe personeelsleden hoeven te zoeken. Sterker nog, nieuw personeel vindt ons. Dat is best bijzonder in een tijd waarin sprake is van krapte op de arbeidsmarkt. Vaak fungeren onze eigen medewerkers als onze ambassadeurs. En dat zijn de beste ambassadeurs die je als bedrijf kunt hebben.’

Stagiaires
Nieuwe banketbakkers vinden, is volgens Manon wel wat lastiger. ‘Als er bij ons een vacature voor een banketbakker open staat, dan maken we daarvan melding op Facebook. We hebben bijna 15.000 volgens, dus dat betekent een groot bereik. Ook werken we samen met de beroepsopleidingen in de omgeving, zoals Albeda en Zadkine. Stagiaires van deze MBO-opleidingen zijn regelmatig bij ons op de werkvloer te vinden. Functioneert een stagiaire goed, dan kunnen wij hem of haar een BBL-plek aanbieden. Dat betekent dat ze 32 uur bij ons werken en daarnaast één dag in de week naar school gaan. Ook hangen we onze vacatures in deze scholen op. Leerlingen die examen hebben gedaan, kunnen dan bij ons solliciteren. Dat soort directe lijnen werkt vaak goed.’

 

Maatschappelijke betrokkenheid

Bij Koekela staat maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel. ‘Wij vinden dat iedereen een eerlijke kans verdient. Daarom werk ik graag samen met de organisatie Just4Work. Zij werken met jobcoaches die werkplekken zoeken voor mensen in het UWV-traject of met een Wajong-uitkering. Komt er bij ons een vacature vrij, dan neem ik eerst met Just4Work contact op en gaan zij vervolgens op zoek naar geschikte sollicitanten. Nemen we iemand via hen aan, dan worden ze nog een tijdje door een jobcoach begeleid. Wij hebben hele positieve ervaringen met dit traject.’

 

 

FACET

Manon werkt bij Koekela als PZ-functionaris en heeft in die functie regelmatig contact met de mensen van FACET. ‘Ik ben eindverantwoordelijk voor alle personeelszaken binnen Koekela, al houd ik me daarnaast ook bezig met preventie, het implementeren van de AVG-wetgeving, kwaliteitsbewaking en verzekeringen. Ik zie mezelf als een manusje van alles, maar personeelszaken is mijn hoofdtaak. In die functie doe ik er alles aan om de zaken zo goed mogelijk voor ons personeel te regelen. Zo vervul ik een rol bij de werving- en selectieprocedures, het opstellen van de arbeidscontracten en zorg ik ervoor dat nieuwe collega’s goed worden ontvangen en ingewerkt. Maar ook de begeleiding van collega’s die ziek zijn, het ondersteunen van de bedrijfsleider van de winkel, het onderhouden van de contacten met de verzuimverzekeringen, personeel informeren over CAO en wetgeving en het verwerken van de uren- en salarisadministratie, zitten in mijn takenpakket. Heel divers dus. Gelukkig kan ik altijd rekenen op de ondersteuning van FACET. Zij verzorgen onder meer onze salarisadministratie. Mijn contactpersonen binnen FACET zijn Mark Oosterom en Mirjam Hoornweg-de Vaal. Personeelszaken kent veel verschillende kanten en het is prettig als ik mijn vragen bij hen kan neerleggen. En dankzij de digitalisering is het verwerken van gegevens in de administratie een stuk efficiënter geworden. Cijfers worden sneller verwerkt en daardoor zijn resultaten sneller inzichtelijk. En dat is prettig, want daardoor hebben Mark en Mirjam meer tijd om met ons mee te denken en ons te adviseren over het reilen en zeilen van Koekela als onderneming. Dat zie ik vooral als de toegevoegde waarde van FACET.’

We verkeren in de luxe positie dat we voor onze winkel eigenlijk nooit lang naar nieuwe personeelsleden hoeven te zoeken. Sterker nog, nieuw personeel vindt ons. Dat is best bijzonder in een tijd waarin sprake is van krapte op de arbeidsmarkt. Vaak fungeren onze eigen medewerkers als onze ambassadeurs. En dat zijn de beste ambassadeurs die je als bedrijf kunt hebben.’

 

 

Online, winkel of Koekela-café

Wie trouwens zelf van de producten van Koekela wil genieten, kan deze natuurlijk online bestellen via de website www.koekela.nl. Maar nog beter is het om een bezoekje te brengen aan hun winkel aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Of aan te schuiven voor een kopje koffie in het Koekela-café. ‘Wij creëren voor onze klanten en onze gasten een huiselijke en gastvrije sfeer,’ besluit Manon haar verhaal. ‘En de geur van versgebakken cookies draagt daar natuurlijk aan bij! Mijn favoriete product van Koekela? Dat wisselt nogal eens, maar op dit moment is dat de Tropical Sensation. Een heerlijk frisse bar met kokos, macademianoten, witte chocolade en ananas.’

Mirjam Hoornweg-de Vaal, Salarisadministrateur bij FACET Personeelsdiensten:
‘Sinds een jaar of twee ben ik het vaste aanspreekpunt binnen FACET voor Manon. Koekela is een goed voorbeeld van een klant die vooral zelf gegevens verwerkt in hun salarisadministratie. Mijn rol is vooral om met Manon mee te kijken of alles klopt. Daarnaast ben ik ook de vraagbaak als het gaat om allerlei personele zaken. En recent wilde Koekela een nieuw roostersysteem invoeren en adviseerde ik hen bij welke partijen ze daarvoor het beste konden aankloppen. Dat advies volgden ze op en dat geeft mij dan weer een goed gevoel. Wij denken nu eenmaal graag mee met onze klanten.’

Mirjam Hoornweg de Vaal
Salarisadministrateur