Heeft u weleens van Otaku gehoord?

Otaku In het oud denken betekent dit Japanse woord ‘huis’. In het nieuwe denken was het aanvankelijk een scheldwoord, maar tegenwoordig wordt het omarmd als geuzennaam, net als in het westen de woorden nerd of geek. Otaku verwijst dan naar iets wat meer is dan een hobby, maar minder dan een obsessie. Otaku is een hevig verlangen dat iemand er bijvoorbeeld toe drijft naar de andere kant van de stad te rijden om de nieuwe sushibar, die zulke lovende kritieken heeft gekregen, uit te proberen.

1. Tegenwoordig is het voor een organisatie zinvoller om succes af te meten aan de belangrijke rol die een organisatie in de maatschappij inneemt.
Bij het bepalen van ‘het succes’ van een organisatie komen alleen economische factoren naar voren. Bij het bepalen van ‘de belangrijkheid’ van een organisatie komt zingeving naar voren. Wanneer die zingeving niet alleen PR taal is, maar ook wordt ‘beleefd’ ontstaat Otaku bij juw medewerkers.

2. In plaats van het toepassen van een (beperkt) vakmanschap willen talentvolle medewerkers aangesproken worden op hun professionaliteit.
Het team bepaalt het belang en ieder levert daar een bijdrage aan.

3. Waardeer daarom in iedere medewerker de ‘professional’.
De professional beschikt over gespecialiseerde kennis, doorgaans verkregen na een langdurige opleiding en door voortdurend leren van opgedane ervaringen en toegepaste vaardigheden;

  • streeft naar autonomie en heeft het recht om keuzes te maken over hoe en  met welke middelen het beroep wordt uitgeoefend
  • is gedreven en is in hoge mate persoonlijk betrokken bij de uitoefening van  het beroep
  • heeft behoefte aan identificatie met de beroepsgroep en met naaste collega's
  • heeft een sterke beroepsethiek en voelt zich verplicht zich in te zetten zonder  voortdurend rekening te houden met het financiële belang van de organisatie    

hanteert professionele standaarden en wil normen intercollegiaal handhaven en controle op het gedrag van andere professionals

4. Selecteer nieuwe medewerkers met een ‘growth mindset’
Mensen met een growth mindset geloven dat ze hun talenten en vermogens kunnen ontwikkelen door inzet, ontwikkeling en volharding. Ze zijn leergierig en durven kansen te benutten, te experimenteren en te leren van de resultaten. Zij hebben lef, durven meer te ondernemen, kunnen beter met weerstand omgaan en blijven zichzelf uitdagen.