Juridische problemen bezorgen kleine ondernemers stress en kosten

26-11-2025 Veel kleine Nederlandse ondernemers vinden hun kennis van juridische zaken beperkt. Vooral zelfstandigen zonder personeel lopen risico: zij verwachten zelden juridische moeilijkheden, maar ondervinden wél vaker persoonlijke en zakelijke schade wanneer die zich voordoen.

Zzp’ers geven hun eigen juridische kennis gemiddeld een 5,4; kleine mkb’ers scoren iets beter. Toch zegt een grote meerderheid van de zelfstandigen (91 procent) dat zij zelf intensief betrokken zijn bij juridische aangelegenheden. Bij behoefte aan ondersteuning zoeken zij meestal online naar informatie, terwijl mkb’ers juist vaker aankloppen bij een boekhouder of accountant.

Deze inzichten komen uit onderzoek van Ipsos I&O, uitgevoerd in opdracht van juridisch dienstverlener DAS. Bijna één op de drie zzp’ers kreeg de afgelopen vijf jaar te maken met een juridisch conflict. In meer dan de helft van de gevallen leidde dit niet alleen tot zakelijke problemen, maar ook tot persoonlijke klachten zoals stress en slecht slapen.

Conflicten over contracten, klanten en personeel

Onder kleine mkb-bedrijven geeft 77 procent aan de afgelopen vijf jaar een juridisch geschil te hebben gehad. Bij vrijwel al deze incidenten traden financiële nadelen op.
Zzp’ers stuiten vooral op kwesties rondom contracten en afspraken, terwijl mkb’ers daarnaast vaker botsen met klanten of met medewerkers.

Volgens DAS worden vooral conflicten gemeld over aanneming van werk en opdrachten. Binnen het arbeidsrecht gaan de meeste geschillen over ontslagprocedures, ziekte en re-integratie.

Beperkt vertrouwen in AI-ondersteuning

Ondernemers staan terughoudend tegenover het gebruik van kunstmatige intelligentie voor juridische hulp. Slechts 14 procent van de zzp’ers vertrouwt AI-toepassingen op dit vlak. Bij micro mkb-bedrijven is dat 17 procent en bij kleine mkb-bedrijven 19 procent.

Opmerkelijk is dat zzp’ers zich het minst zorgen maken over juridische risico’s, bijna de helft maakt zich helemaal geen zorgen. Terwijl deze groep wel het vaakst stress ervaart wanneer problemen zich voordoen. Mkb’ers verwachten de komende twaalf maanden vaker juridische kwesties (34 procent bij micro mkb, 40 procent bij klein mkb, tegenover 17 procent van de zzp’ers).

DAS meldt dat vooral kleine mkb-bedrijven hun juridische ondersteuning goed hebben georganiseerd, vaak via een rechtsbijstandverzekering. Belangrijke motieven voor het afsluiten hiervan zijn risicobeperking, rust en de mogelijkheid om deskundig advies in te winnen. Het onderzoek is gebaseerd op antwoorden van bijna vijfhonderd Nederlandse ondernemers die betrokken zijn bij zakelijke verzekeringen.

Bron: accountant.nl