De belangrijkste wijzigingen op een rij 

De Miljoenennota, de Rijksbegroting en het Belastingplan brengen ieder jaar nieuwe inzichten, plannen en veranderingen met zich mee, ook voor jou als ondernemer. Bij FACET hebben we de belangrijkste fiscale en financiële wijzigingen overzichtelijk voor je samengebracht op één centrale webpagina. Zo weet je snel wat er speelt, wat er verandert en wat dit concreet voor jou kan betekenen. 

Podcast aankondiging:

Wil jij weten wat de wijzigingen uit het Belasting 2026 precies betekenen voor jezelf en jouw onderneming? Luister dan naar de special Prinsjesdag editie van FACET de Podcast vanaf aankomende donderdag, 18 september, om 15:00 uur!

Informatie afkomstig van de rijksoverheid

Mobiliteit & Werkgeversregelingen

15-9-2024 Leaseauto’s, Bijtelling auto, Fietsregeling en RVU Drempelvrijstelling

1. Leaseauto’s

Het kabinet wil dat alle nieuwe auto’s die werkgevers vanaf 2027 aanbieden aan werknemers emissievrij zijn. Daarom moeten werkgevers voor auto’s op diesel en benzine extra gaan betalen. Het kabinet wil hiermee werkgevers stimuleren minder auto’s op fossiele brandstoffen te kopen. De maatregel moet de overstap naar elektrische auto’s versnellen.

Ondernemers betalen extra belasting voor auto’s op diesel en benzine

Werkgevers gaan vanaf 1 januari 2027 extra belasting betalen voor nieuwe auto’s op diesel en benzine, de zogeheten pseudo-eindheffing. Die belasting is jaarlijks 12% van de catalogusprijs van de auto. Het gaat alleen om auto’s die werknemers ook voor woon-werkverkeer en privé gebruiken. 

Rekenvoorbeeld pseudo-eindheffing

De pseudo-eindheffing over een benzine- of dieselauto is 12% van de catalogusprijs per jaar. Als de auto bijvoorbeeld € 30.000 kost, is dat 12% van € 30.000 = € 3.600 per jaar. Dat is € 300 per maand. 

Overgangsregeling voor benzine- en dieselauto’s

Voor benzine- of dieselauto’s die werkgevers al voor 2027 aan werknemers aanbieden, geldt er een overgangsregeling. Tot 16 september 2030 hoeven werkgevers voor deze auto’s geen extra belasting te betalen.

Emissievrije auto’s stimuleren

Met de voorgestelde maatregel wil het kabinet de overstap naar emissievrije auto’s versnellen. Dat vermindert de uitstoot van broeikasgassen, stikstof en fijnstof. En dat helpt om de afgesproken klimaatdoelen te halen.

 

2. Bijtelling auto

Vanaf 2026 geldt voor nieuwe elektrische auto’s dezelfde bijtelling als voor nieuwe niet-elektrische auto’s, namelijk 22 procent van de cataloguswaarde. 

 

3. Fietsregeling

Er wordt voorgesteld de bestaande bijtellingsregeling van de ter beschikking gestelde (elektrische) fiets van de zaak (artikel 13ter wet LB) te verduidelijken door expliciet te stellen dat voor deelfietsen een bijtelling van nihil geldt. Dit betekent dat over het gebruik van deze (deel)fietsen geen belasting verschuldigd is. Het doel van dit voorstel is om onduidelijkheid over belastbaarheid van door de werkgever ter beschikking gestelde deelfietsen weg te nemen. Voor de in de inkomstenbelasting aan de belastingplichtige ter beschikking gestelde (deel)fiets wordt dezelfde wijziging voorgesteld (artikel 3.20a Wet IB).

Kortgezegd is een in de arbeidsvoorwaarden opgenomen hubfiets die alleen voor de voorgeschreven route station-werkplek mag worden gebruikt geen ter beschikking gestelde fiets. Het toepassen van een bijtelling is dan niet nodig. Hier bestaat echter onduidelijkheid over. Voorgesteld wordt dit te verduidelijken door te bepalen dat voor de fiets die niet meer dan bijkomstig bij het woon- of verblijfadres wordt gestald een bijtelling geldt van nihil. Dit geldt dus voor hubfietsen, dienstfietsen, ov-fietsen en andere deelfietsen. Voor zover een deelfiets ook voor privédoeleinden wordt gebruikt, maar niet mee naar huis gaat, is sprake van een uitbreiding van de uitzondering op de bijtellingsregels (bijv. omfietsen voor een privéboodschap).
Uit het voorstel volgt dat voor deelfietsen de fietsbijtelling niet meer geldt.

 

4. RVU Drempelvrijstelling structureel verhoogd

Er wordt voorgesteld dat de huidige tijdelijke fiscale drempelvrijstelling voor RVU’s drie jaar voorafgaand aan de AOW-leeftijd vanaf 2026 in stand blijft, met afspraken over betere gerichtheid en een systematiek van gezamenlijke monitoring en ijkmomenten.

In oktober 2024 hebben werknemersorganisaties, werkgeversorganisaties en het kabinet een onderhandelaarsakkoord ‘Gezond naar het pensioen’ bereikt waarin onder andere afspraken zijn gemaakt over regelingen voor vervroegde uittreding (RVU). De uitwerking hiervan is opgenomen in het wetsvoorstel Belastingplan 2026.

Om de RVU toegankelijker te maken voor werknemers met een laag inkomen of weinig aanvullend pensioen, wordt voorgesteld het bedrag van de RVU-drempelvrijstelling te verhogen met € 300 bruto per maand.

Daarnaast wordt voorgesteld het tarief van de pseudo-eindheffing voor een RVU boven de RVU-drempelvrijstelling stapsgewijs te verhogen: 57,7% in 2026, 64% in 2027 en 65% in 2028. De percentages van 57,7% in 2026 en 64% in 2027 worden zo voorgesteld aangezien deze de budgettaire derving van het in stand houden van de RVU-drempelvrijstelling voor die jaren volledig dekken. Vanaf 2028 wordt het percentage op 65% gemaximeerd. De derving die daardoor optreedt vanaf 2028 (€ 22 miljoen in 2028 en jaarlijks € 34 miljoen vanaf 2029) wordt gedekt door een verhoging van de Aof-premie. Met dit verhoogde tarief wordt een RVU boven de RVU-drempelvrijstelling extra ontmoedigd.

De maatregelen hebben ten doel dat de RVU-drempelvrijstelling vanaf 2026 in stand blijft voor werknemers met zwaar werk die niet gezond kunnen doorwerken tot de AOW-leeftijd. De maatregelen zijn doeltreffend in die zin dat de RVU-drempelvrijstelling vanaf 2026 voor deze groep werknemers in stand blijft. In hoeverre de maatregelen ook doelmatig zijn hangt af van de uitwerking en opvolging van de gemaakte afspraken met sociale partners in het akkoord ‘Gezond naar het pensioen’. Dit wordt gemonitord en geëvalueerd. Hiervoor is een evaluatiebepaling opgenomen in het wetsvoorstel en een delegatiegrondslag om in lagere regelgeving maatregelen te kunnen treffen.

Meer weten over de belangrijkste wijzigingen

Wil jij weten wat de wijzigingen in het belastingplan precies betekenen voor jou en je onderneming? Luister dan naar de speciale Prinsjesdag editie van FACET de Podcast vanaf aankomende donderdag, 18 september, om 15:00 uur!

Guido Lenstra

Algemeen directeur | Belastingadviseur