Detailhandel boekt 2,2 procent meer omzet in mei, maar verkochte hoeveelheid daalt licht

3-7-2025 De detailhandel in Nederland heeft in mei 2,2 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ondanks deze omzetgroei daalde het verkoopvolume – de daadwerkelijk verkochte hoeveelheid producten – met 0,4 procent.

Voedingsmiddelen: omzet stijgt, volume daalt fors
Winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de omzet met 1,7 procent stijgen, terwijl het volume met 3,2 procent afnam. Supermarkten behaalden 1,4 procent meer omzet dan een jaar geleden. Speciaalzaken, zoals slagers en bakkers, noteerden een omzetgroei van 3,6 procent, al was dat minder dan de 8,4 procent stijging in april.

Non-foodsector in de plus
In de non-foodsector groeide de omzet met 2,5 procent en steeg ook het volume, met 0,9 procent. Vooral winkels in recreatieartikelen, drogisterijen, meubelzaken en doe-het-zelfwinkels deden het goed. Kledingwinkels, schoenenwinkels en elektronicazaken zagen hun omzet juist dalen.

Onlineverkoop groeit opnieuw
De online omzet steeg in mei met 4,7 procent. Webwinkels waarvan onlineverkoop de hoofdactiviteit is, zagen de omzet met 8,7 procent toenemen. Bij fysieke winkels met een online nevenkanaal daalde de internetomzet met 0,7 procent.

Koopdagen en inflatie
De cijfers zijn gecorrigeerd voor het aantal en type koopdagen in mei. Zonder die correctie zou de omzetgroei 2,4 procent zijn geweest. De omzetgroei bleef achter bij de inflatie, die in mei op 3,3 procent lag. In juni daalde de inflatie licht naar 3,1 procent.